دیدبان

فراستی: `من مادر هستم` فیلم خوبی است/ نوباوه: این یک فیلم غیراخلاقی است

فراستی: `من مادر هستم` فیلم خوبی است/ نوباوه: این یک فیلم غیراخلاقی است
"دیدبان":به دنبال آغاز اكران فيلم من مادر هستم و بيانيه انصار حزب الله عليه اين فيلم، مسعود فراستي در گفتگويي با كافه سينما ضمن حمايت از فيلم فريدون جيراني  نسبت به اقدامات خارج از قانون نسبت به آن هشدار داد.

فراستي گفت: به نظرم فيلم من مادر هستم فيلمي است عليه خيانت و روابط بي بند و بار بين اقشار مرفه تازه به دوران رسيده مدرن زده و در واقع شبه مدرن امروز. و مهم ترين فيلم سينماي ايران در اين موضوع است و كساني كه بر عليه اين فيلم موضع مي گيرند اكثرا فيلم را نديدند و طبق معمول دارند سياسي كاري و ياركشي سياسي مي كنند براي زدن اين فيلم و مسئله فرهنگ ندارند. فيلم به هيچ وجه مروج بي بند و باري نيست بلكه يك فيلم اخلاقي بر عليه بي بند و باري است و پايان داستان اضمحلال و فاجعه اين بي بند و باري را نشان مي دهد. من مدافع اين فيلمم و فكر مي كنم مخالفان عده اي نا آگاه اند كه فيلم را نديدند و آنهايي كه ديدند اجتماعي فكر نمي كنند واميدوارم كه دوباره اين جو فراقانوني را راه نيندازند و اگر بحثي دارند من حاضرم در هر جا و محفلي بحث كنيم و ببينيم حق با كی است.

از سوی دیگر، حمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، درباره اعتراض اخیر انصار حزب‌الله به سازمان سینمایی در زمینه صدور مجوز اکران برخی فیلم‌های مسئله‌دار به  مهر گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم شکایت این دوستان به قوه قضاییه در دست بررسی است و روند اجرایی خود را طی می‌کند.

وی افزود: بنابر اخبار منتشر شده هنوز کیفرخواستی در این زمینه صادر و دادگاهی برگزار نشده‌است پس هنوز قضاوت درباره سرانجام آن شکایت زود است.

کوشکی تصریح کرد: قاعدتاً در کشور هیچ گروه و جریانی فراتر از قانون نیست اما باید بدانیم که علاوه‌بر قوانین مکتوب موجود، منابع دیگری هم به‌عنوان قانون در کشور ما وجود دارد که حرف‌ها و مواضع حضرت امام(ره) و نیز سخنان مقام معظم رهبری از همین دست منابع است.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: بر همین اساس و بر مبنای بند "م" وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره) تنها در حوزه مسائل فرهنگی و نه مسائل اقتصادی و سیاسی، متدینین جامعه موظفند اگر قصور منکری در عملکرد مسئولان مشاهده کردند ابتدا تذکر دهند و در صورت عدم تأثیرگذاری تذکر بنابر نص صریح همین بند، افراد باید شخصاً وارد میدان عمل برای اصلاح شوند.

کوشکی ادامه داد: در بیانیه اخیر انصار حزب‌الله هم صراحتاً اعلام شده که در صورت عدم جلوگیری از اکران این فیلم‌ها، اعتراضات در قالب تحصن در برابر ارشاد ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ کس قرار نیست شخصاً فیلمی را از پرده پایین بکشد و یا با فیلمسازان برخورد کند. مطالبه این دوستان هنوز هم از وزارت ارشاد است.

وی افزود: این حرکت مصداق عمل به بند "م" وصیت‌نامه حضرت امام(ره) است و قطعاً ایرادی بر آن وارد نیست مگر اینکه ولی فقیه زمان بنابر دلایلی ادامه اجرای این بند را به صلاح ندانند، که این اتفاق هم هنوز رخ نداده است.

کوشکی تأکید کرد: نکته مهم در این زمینه این است که هنوز معترضان مخاطب حرکت خود را ارشاد و در مرتبه بالاتر حاکمیت می‌دانند و این نشان می‌دهد هیچ کس به‌دنبال عملکرد فراقانونی نیست. این حرکت مصداق نهی‌ از منکر حاکمیتی است که عین وصیت‌نامه امام(ره) است.

همچنین بیژن نوباوه نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب با اشاره به اکران عمومی فیلم‌های ضداخلاقی در گفتگو با  مهر، گفت: پیش از صدور بیانیه انصار حزب‌الله در اعتراض به اکران فیلم سینمایی" من مادر هستم"، تمام اعضای کمیسیون فرهنگی نسبت به ساخت این فیلم‌ها اعتراض‌هایی را به وزارت ارشاد وارد کرده بودند.

وی در ادامه افزود: مسئله فقط یک فیلم نیست، بلکه اعتراض به هشت فیلمی است که حوزه هنری هم از اکران آنها در سینماهای خود امتناع کرده است. به اعتقاد من مجموع این فیلم‌ها نه در شان نظام و انقلاب و نه در شان سینمای ایران و مخاطبان آن است.

نماینده مردم تهران در ادامه افزود: ساخت فیلم‌هایی با موضوع خیانت نوعی تهاجم فرهنگی برنامه ریزی شده براساس تفکر شبکه های ماهواره ای چون "فارسی 1" است و به حق باید جلوی اکران فیلم هایی از این دست گرفته شود. اکران فیلم هایی از این دست اساس اخلاق در خانواده ها را نشانه گرفته است و از آنجا که بنیان خانواده اخلاق و معرفت انسانی است هیچ یک از این فیلم ها از اساس دارای ویژگی های اخلاقی از این دست نیستند.

نوباوه با انتقاد از ساخت و اکران فیلم‌های ضداخلاقی در سینمای ایران، بیان کرد: اعتراض به مسائل ضد اخلاقی در حوزه‌های مختلف فرهنگی واجتماعی اقدامی قانونی و منطقی است. چرا که وسیله ای برای تخریب جامعه است و من به عنوان نماینده مردم تهران به سهم خودم اعتراض خود را به این جریان مطرح کرده‌ام. البته ناگفته نماند که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بارها اعتراض خود را به ساخت و اکران این فیلم ها اعلام کرده است.

وی در ادامه با اشاره به صدور بیانیه انصار حزب الله درباره اکران فیلم"من مادر هستم" گفت: هر نوع بیانیه و حرف‌هایی از این دست که مطرح می شود، نماینده تفکر قشری از اجتماع است که باید به اعتقاد این جمع احترام گذاشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس به سازمان سینمایی برای اکران این فیلم معترض است و اصولا اعتقاد دارد که نباید برای این دست آثار پروانه ساخت صادر شود و سازمان سینمایی باید در این زمینه پاسخگو باشد.

منبع:کافه سینما

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟